A Word and Thought from the person who love "talk" this is what am my... FareezVanfillers of "words" and "thought" Smile Lovers Its Me

Tuesday, 20 September 2011

ARGGHHH… HARGA PETROL NAIK LAGI!



Apabila belanjawan negara dibentangkan setiap tahun, pasti pengguna terutama yang berkenderaan akan kecut perut menanti sama ada harga petrol naik atau tidak. Apabila keesokan harinya diisytiharkan harga petrol naik, maka berpusu-pusulah pemandu beratur di stesen minyak untuk mengisi penuh tangki kenderaan masing-masing.  Mari same2 kita amalkan care yang boleh save kan duet tok isi minyak.


1. ISI PETROL WAKTU MALAM
Mungkin ramai tidak mengendahkan tip mudah ini. Tetapi,ini adalah fakta. Sekiranya anda mengisi tangki minyak pada waktu malam atau ketika dalam keadaan sejuk, anda dapat menjimatkan wang untuk petrol. Sebaliknya jika anda mengisi petrol pada waktu siang atau dalam keadaan panas, kandungan gas adalah tinggi dan haba petrol akan bercampur dengan lebihan gas dalam kandungannya.

2. PENUHKAN TANGKI
Petrol juga boleh tersejat. Sekiranya tangki petrol penuh, ruang untuk petrol menyejat adalah kurang. Tetapi sekiranya ruang lebih besar, perkara sebaliknya akan berlaku. Untuk mengelakkan ruang dalam tangki menjadi kosong, anda perlu mengisi penuh tangki petrol kenderaan. Ini sekaligus membantu mengurangkan pembaziran kerana petrol yang tersejat atau meruap tidak akan dibakar oleh enjin. Janganlah tunggu meter petrol berada pada tanda “E” baru mahu isi.

3. KURANGKAN MEMECUT
Had laju yang ditetapkan ada sebabnya. Pertama adalah untuk mengelak berlakunya kemalangan di jalan raya. Bagi para pemandu dan pemilik kenderaan, had laju yang ditetapkan seperti 60 atau 70 km/sejam sepatutnya digunakan sebagai sesuatu yang boleh memberi faedah kepada anda. Apabila memandu pada had laju yang tetap dan tidak memecut dapat menjimatkan petrol. Lagi laju anda memecut, lagi banyak petrol yang digunakan. Tetapi perlu diingatkan, memandu terlalu perlahan juga akan memberikan tekanan pada enjin sekaligus menyebabkan banyak petrol digunakan
.
4. SELENGGARA KERETA MENGIKUT JADUAL
Kereta merupakan jentera yang dicipta untuk bekerja. Oleh sebab itu ia seharusnya sentiasa diselenggara terutama di bahagian enjin. Dalam jangka masa yang ditetapkan, periksa kenderaan anda dan pastikan ia berada dalam keadaan baik serta selamat untuk digunakan. Penapis atau filter perlu sentiasa diperiksa dan jika perlu,gantikan dengan yang baru.

5. PERIKSA TEKANAN ANGIN TAYAR
Begitu juga dengan tekanan angin tayar. Periksa tayar kereta anda sekurang-kurangnya seminggu sekali. Sekiranya tekanan angin tayar kereta berada pada tekanan yang sesuai dan sepatutnya, cengkaman tayar lebih kukuh dan ini sekaligus memberikan penjimatan berganda pada penggunaan petrol..

fuhhh...nasib lah kau g keje naik moto..jimat lah siket duet minyak...kalo naik kete alamtnye kereng lah tiap2 bulan....huhuhuhuh

more info please visit HERE

0 comments:

Labels

  • (1)